Yrgo satsar på fler ungdomar i reklambranschen genom GbgOpen 

Deltagande byråer i projektet GbgOpen står på en takterass

I flera år har reklambyråer i Göteborg och Göteborgs Stad arbetat tillsammans för att göra reklambranschen tillgänglig för fler genom projektet GbgOpen. I år är det dags igen för ungdomar från olika delar av staden att kliva in i reklamvärlden.

GbgOpen är ett utbildnings- och branschinitiativ inom reklam- och kommunikationsbranschen som ger gymnasielever möjlighet att prova på att jobba inom branschen. Projektet har genomförts i Göteborg tre gånger tidigare och nu startar en ny omgång där 30 ungdomar kommer att jobba under tre veckor i sommar. Projektet är ett samarbete mellan Yrgo, Göteborgs Stad och åtta reklambyråer i Göteborg.

Syftet med GbgOpen är att göra kommunikationsbranschen tillgänglig för fler och är en del i arbetet som hela Göteborg gör för att jämna ut skillnader mellan olika områden. Målet är att alla unga ska ha samma kunskap om sina möjligheter för att kunna göra välgrundade val i framtiden. 

Gymnasieeleverna får lära sig att använda kreativ kommunikation för att lösa skarpa utmaningar utifrån en given brief. I år handlar projektet om att ta fram en reklamkampanj för Göteborgs Stads sommarsimskolor i syfte att alla ska lära sig att simma för att undvika drunkningsolyckor.

– Med handledning och mentorskap från byråer och kreatörsstudenter får de möjlighet att prova på kreatörsyrket. Vår förhoppning är att de söker till Yrgo eller någon annan medieutbildning efter gymnasiet, säger Christina Sandell, lärare för Art Director & Copywriter på Yrgo.

Deltagande byråer

AKQA
Gullers
Ica Reklam
Silver+
Stendahls
The Bond
Valentin Experience
We Are More