Konverteringsoptimering för ökad lönsamhet

9 veckor Deltid Startar oktober 2020

En kort YH-utbildning på distans för dig som är yrkesverksam och behöver kompetensutveckling inom konverteringsoptimering för att förbättra företagets affärer och ROI. Utbildningen är kostnadsfri och du läser den parallellt med ditt arbete.

Utbildningen ger dig kunskaper i att ta fram, implementera och utveckla digitala strategier med fokus på ökad konverteringsgrad samt långsiktig kundvård. Du får kunskaper om och färdigheter i metoder och verktyg för att spåra, mäta, analysera och utvärdera kommunikationsinsatser för att praktiskt kunna optimera den digitala närvaron och öka konverteringsfrekvensen. Du lär dig att förstå och utveckla kundens sökbeteende och köpresa samt kombinera tillvägagångssätt för att öka faktiska köp och återköp.

Innehåll

Utbildningen omfattar följande moment:

  • Definiera och implementera webbstrategier och sökoptimering (SEO)
  • Google Analytics, tolkning, spårning, mätning och webbstrategi
  • Analys, övervaka nyckeltal och slutsatser av relevant data (KPI)
  • A/B-tester för ökad konverteringsgrad och frekvens
  • UTM-taggar – parametrar och regelverk
  • Konverteringsspårning i olika kanaler
  • Kundens köpresa, från insikter till konverteringar

Undervisning och studieupplägg

Utbildningen är flexibel och tillåter dig att styra över din egen tid och lärandeprocess. Cirka 4,5 timmar per vecka är schemalagd. Utöver det behöver du lägga några timmar per vecka på självstudier. Undervisningen är webbaserad och stöd tillhandahålls löpande av handledare. Webbundervisningen kompletteras med två fysiska träffar.

Under utbildningen varvas teoriavsnitt med praktisk träning, ämnesövergripande projekt samt autentiska problemställningar som speglar yrkeslivet. Gästföreläsare inom olika specialistområden kommer vara inslag i undervisningen.

Digitalt kursmaterial och läromedel finns samlade i Yrgos lärplattform. Det finns även tillgång till chattfunktion, e-post och diskussionsforum samt möjlighet för studerande att interagera.

Målgrupp och förkunskaper

Utbildningen vänder sig till yrkesaktiva som behöver konkreta kunskaper och verktyg inom konverteringsoptimering för att antingen kunna starta upp och utveckla lönsamma e-handelslösningar eller komplettera och fördjupa sina kunskaper för att förbättra företagets affärer och ROI.

För att kunna bli antagen till utbildningen måste du uppfylla följande:

  • Grundläggande behörighet, vilket innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. Mer om vad grundläggande behörighet innebär.
  • Minst 1 års erfarenhet av arbete inom försäljning, marknadsföring, kommunikation eller motsvarande.

Så ansöker du

Du ansöker direkt på webben via vårt ansökningssystem. Ansökan öppnar den 1 september.

Bifoga följande dokument till din ansökan:

  • Kopia på dina gymnasiebetyg, det vill säga inskannade eller fotograferade kopior på dina originalbetyg som är signerade och datumstämplade
  • Arbetsintyg
  • Ett dokument (Word eller PDF) där du svarar på följande två frågor:
  1. Hur skulle den här utbildningen påverka din utveckling inom den bransch du är eller önskar bli verksam inom? (max 150 tecken)
  2. Beskriv hur den här utbildningen skulle kunna påverka branschens utveckling inom den digitala försäljningen? (max 250 tecken)