Industrial Technical Artist

2 år Platsbunden Heltid Start september 2021
Två kvinnor sitter framför en datorskärm och pratar med varandra.

Detta är utbildningen för dig som är kreativ, teknisk och gillar pusslande och problemlösning. Som Technical Artist hittar du smarta lösningar för att förenkla och effektivisera skapandet av bilder och animationer från 3D-modeller, så kallad rendering. Under utbildningen får du lära dig programmering, skriptning, 3D-modellering och hela sex månader består av LIA, som du gör ute på företag.

Vad gör en Technical Artist?

Som Technical Artist är du länken mellan grafik och programmering. Arbetet passar dig som är tekniskt lagd, kreativ och gillar att lösa problem.

Ditt fokus är att förenkla, effektivisera och automatisera arbetssätt genom att optimera grafik, skriva funktioner med skript och strukturera arbetsmoment. Du arbetar i flera olika slags bild- och visualiseringsverktyg, skapar program och anpassar verktyg som optimerar grafiska processer. Du kan även driva projekt inom realtidsgrafik, VR och AR.

Yrkesroller och arbetsplatser

Efter avslutad utbildning kan du jobba som Technical Artist, applikationsutvecklare, realtidsvisualiserare, 3D-grafiker, programmerare eller animatör.

Du kan jobba i de flesta branscher som på olika sätt hanterar stora mängder grafik, till exempel inom spelindustrin, fordonsindustrin eller inom produktutveckling.

Om utbildningen

Under utbildningen lär du dig bland annat att

  • optimera 3D-grafik och CAD-underlag
  • hantera 2D- och 3D-grafik för VR och AR
  • programmera specialiserade verktyg för grafisk produktion
  • automatisera processer i 3D-applikationer med skript
  • producera 3D-modeller i olika visualiseringsverktyg
  • arbeta framgångsrikt i projekt med andra yrkesroller.

LIA (praktik)

En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Kurser

  • 3D-animation, 15 p
  • 3D-grafik, 30 p
  • Bildperception, 20 p
  • Examensarbete, 30 p
  • Extended Reality, 20 p
  • LIA 1, 65 p
  • LIA 2, 65 p
  • Linjär algebra för 3D, 15 p
  • Objektorienterad programmering, 35 p
  • Projektarbete, 30 p
  • Shaderprogrammering, 25 p
  • Spelmotorer, 30 p
  • Usability design, 20 p
  • Verktygsutveckling, 20 p

Studieupplägg och examen

Utbildningen är tvåårig, går på heltid och leder till en yrkeshögskoleexamen. Du har cirka 15 timmars klassrumsundervisning per vecka och resterade tid är till för projekt och självstudier. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar och studiebesök. Vi samarbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare och handledare är personer som arbetar inom området.

Du behöver en bärbar dator för dina studier. Rekommendationen är en högst 2-3 år gammal dator med 8 GB internminne och Windows 10. Större delen av programvaran du använder i utbildningen är kostnadsfri för studerande. Det är även krav på webbkamera, fungerande ljud och nätverksuppkoppling. Vi rekommenderar inte Mac-datorer för denna utbildning.

Samarbete med branschen

Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer i branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, föreläser och tar emot studerande på LIA (praktik).

Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens. Följande branschaktörer deltar i ledningsgruppen:

  • AFRY
  • IKEA Communications
  • Berge Consulting
  • Brickland
  • Industriromantik
  • Mindboom
  • Outhere
  • Rapidimages
  • Spark Vision

Förkunskaper och behörighet

För att kunna bli antagen till utbildningen behöver du uppfylla vissa förkunskapskrav:

Grundläggande behörighet

Innebär att du har en gymnasieexamen eller motsvarande. Mer om vad grundläggande behörighet innebär.

Särskilda förkunskaper

Godkända betyg i följande kurser (eller dokumenterade kurser, kunskaper eller erfarenheter som motsvarar dessa):

Preparandkurser

Saknar du förkunskaper kan du läsa en av våra kostnadsfria preparandkurser som går under våren. Sista anmälningsdatum är 15 april. Observera att du inte kan anmäla dig till preparandkurs om du gör en sen ansökan efter den 15 april.

Vi erbjuder följande kurser för den här utbildningen:

Hur ansöker jag?

  1. Samla ihop dina betygsdokument och eventuellt andra dokument som du ska skicka med din ansökan.
  2. Skicka in din ansökan på webben via vårt ansökningssystem.

Skicka med

  • Digital kopia på dina gymnasiebetyg, det vill säga inskannade eller fotograferade kopior på dina originalbetyg som är signerade och datumstämplade.
  • Eventuellt andra dokument som visar att du uppfyller förkunskapskraven.

Antagning och urval

Uppfyller du inte förkunskapskraven får du besked om detta så fort vi har granskat din ansökan. Är det fler som uppfyller förkunskapskraven än det finns platser, så gör vi ett urval för att avgöra vilka som blir antagna.

Hur görs urvalet?

Urvalet för denna utbildning gör vi baserat på betyg från utvalda gymnasiekurser.

Antagningsbesked

Om du ansöker under ordinarie ansökningsperiod (senast 15 april) får du ditt antagningsbesked i juni. Gör du en sen ansökan får du ditt antagningsbesked så snart vi har behandlat din ansökan. Observera att besked kan dröja lite längre än normalt om du ansöker under sommaren. Läs mer om viktiga datum.

Utbildningsinformation

Start:
September 2021
Anmälningskod:
YHITA21
Längd:
2 år
Studieform:
Platsbunden
Studietakt:
Heltid
YH-poäng:
415
Platser:
20
Avgift:
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiestöd från CSN.

Kontakt

Markus Waser

Utbildningsledare

Telefonnummer
markus.waser@educ.goteborg.se
E-post
031–367 31 45

Reception

031–367 31 00