Utbilda dig till Technical Artist inom industrin

Bild på Mikael Litendahl

INTERVJU. Rollen Technical Artist kommer ursprungligen från spelbranschen och är en relativt ny roll inom industrin. Vi pratade lite med Mikael Litendahl, Senior Technical Artist på AFRY, för att reda ut vad en Technical Artist inom industrin egentligen gör, vad som är roligast med jobbet och vem det passar.

Namn: Mikael Litendahl
Yrke: Senior Technical Artist på AFRY och lärare på Yrgo
Utbildning: Industrial Technical Artist, 2 år

Vem är du?

– Jag är i grunden utbildad speldesigner. Efter min utbildning drev jag ett mobilspelsföretag ihop med en vän och arbetade samtidigt som lärare inom spel. Vid någon punkt insåg jag att tekniken som används för datorspel mognat såpass mycket att den skulle gå att använda inom helt andra områden, t.ex. fordonsindustrin eller medicinteknik. Sedan dess har jag arbetat som konsult inom just det, att använda verktyg som traditionellt är avsedda för spel för att visualisera produkter andra områden. Dock alltid med ena foten kvar i utbildning, som jag tycker är jätteroligt.

Vad tycker du själv är roligast med jobbet som Technical Artist?

– För mig är problemlösningsaspekten det roligaste – att få komma på oväntade lösningar på grafiska problem. Ända sedan jag började arbeta med spelmotorer så har jag älskat det, mycket på grund av den stora bredden av arbetsuppgifter man kan ta sig an inom en spelmotor. Jag gillar också att vara med och framställa interaktiva visualiseringar för t.ex. VR. För mig känns det roligast när man kan få sin publik att vara deltagare och interagera själva, snarare än att bara vara åskådare.

Så till knäckfrågan: Vad gör en Technical Artist inom industrin?

– Det är en relativt ny roll inom industrin, där du verkar i gränslandet mellan grafik och programmering och fyller igen luckor där. På företag som fokuserar på att ta fram snygga stillbilder från 3D-underlag, kan det handla om att hjälpa till att effektivisera olika steg i framställandet av bilderna. På en del företag kan det handla om att automatisera monotona och upprepande steg i olika processer så att grafiker och kreatörer kan fokusera på de kreativa bitarna. Det kan också handla om att programmera och hantera grafik för VR och andra interaktiva upplevelser.

Vem tycker du passar som Technical Artist? Vad behöver man ha för egenskaper?

– Man behöver gilla problemlösning och vara typen som hellre intresserar sig för flera olika områden än att specialisera sig. Man behöver också vara en riktig team-player. Låter lite klyschigt men stämmer verkligen bra in på en Technical Artist, då man ofta arbetar för att hjälpa sitt team att producera bra saker, snarare än att vara ytterst ansvarig för att själv producera.

Var kan man få jobb som Technical Artist?

– Inom bilindustrin finns det ett stort behov av Technical Artists. Även inom andra typer av företag som sysslar med visualisering av produkter eller miljöer ser vi att området växer. Man börjar nu hitta användningsområden för någon som kan arbeta med att effektivisera arbetsprocesser eller producera interaktiva visualiseringar istället för att jobba med mer traditionella metoder.

Hur är framtidsutsikterna för yrket?

– Mycket goda! Många företag idag vill ha folk med bred kunskap så att man kan aktivera dem i fler typer av projekt. Rent tekniskt står vi nu i ett skifte där grafiken som spelmotorer kan frambringa börjar utmana traditionella metoder för att producera 3D-bilder och animerad film. Resultatet blir en kraftigt reducerad produktionstid. Dessutom kan samma grund användas för t.ex. en kort produktfilm eller en demo där användaren själv kan testa produkten på en skärm eller i VR.

Som lärare har du säkert bra koll på vad de studerande tycker. Vad skulle du säga att de uppskattar mest med utbildningen?

– Bredden av utmaningar! De studerande kommer oftast från en grafisk bakgrund eller en bakgrund inom problemlösning och programmering, men har sällan med sig båda. Det gör att det finns något nytt att hämta oavsett bakgrund.

Vad tycker du själv är utbildningens främsta styrkor?

– Att man får lära sig hantera verktyg och metoder som kanske ännu inte är mainstream för grafisk produktion på alla företag men som med största sannolik kommer ha stor impact på framtidens produktioner.